Onderwerp: | Bereikbaarheid |
---|
Inhoud en doel | Het doel van deze programmareserve is meevallers in de exploitatie te reserveren voor bereikbaarheidsactiviteiten. Dit kunnen vrije middelen zijn die ingezet kunnen worden voor nieuwe of reeds bestaande bereikbaarheidsdoelen. Het kunnen ook middelen zijn die voor een specifieke activiteit worden gereserveerd, deze middelen zijn dan bestuurlijk of juridisch verplicht. De programmareserve is ingesteld als instrument om middelen voor bereikbaarheid te kunnen behouden voor bereikbaarheidsdoeleinden, conform het Hoofdlijnenakkoord 2011-2015. De looptijd is doorlopend, daarom is 9999 ingevuld. |
---|
Functie | Spaar |
---|
Voeding | Programmabudget |
---|
Besluitvorming/instellingsjaar | Najaarsnota 2011 |
---|
Looptijd | 9999 |
---|
Toelichting onttrekkingen | De onttrekkingen worden bijgesteld met € 1,6 mln. De bijstellingen hebben betrekking op: - Innovatieve aanpak A15 € 1,2 mln
- Snelfietsroute Algerabrug (Rotterdam) € 0,7 mln
- Bijdrage aan de gemeente Wassenaar voor RLR € 0,1 mln (wordt € 1,5 mln in 2024, deel 2025 vervalt)
- Luchtvaartbeleid € 0,1 mln
- Bijdrage aan RWS voor mobiliteitsmanagement A20 NKG € 0,1 mln
- Verkeersveiligheidsknelpunten op provinciale wegen en fietspaden € 0,1 mln
- Connected Transport Corridors Z-H en Zon op infra € 0,1 mln
- Overdracht wegen € -0,4 mln
- Bijdrage Innovatieve aanpak A15 € -0,3 mln
- Luchtvaart Burgermeetnet € - 0,1 mln
|
---|
Toelichting toevoegingen | De stortingen wordt bijgesteld met € 0,8 mln. De bijstellingen heeft betrekking op een verwachte lagere benodigde inzet voor mobiliteitsonderzoek en verkenningen. |
---|
Toelichting beklemming | Bestuurlijk verplicht: - Oeververbinding Rotterdam € 9,8 mln. Conform de toezegging in het BO-MIRT worden middelen gereserveerd voor de nieuwe multimodale brug in Rotterdam (Kadernota 2024-2027).
- Fietsinfrastructuur € 8 mln. Bij de Begroting 2018 is met A577 'Cofinanciering Rijksmiddelen Investeringen Fietsinfrastructuur (voor uitvoering Fietsplan 2016-2025) € 8 mln toegevoegd aan het programma Fiets.
- Energietransitie mobiliteit € 5,1 mln. Bij Kaderbesluit infrastructuur 2017 is € 6 mln beschikbaar gesteld voor energiemaatregelen bij beheer- en onderhoudsprojecten. Om een bredere inzet van deze middelen voor de energietransitie mogelijk te maken zijn de middelen overgezet van de reserve Beheer en onderhoud naar de reserve Bereikbaarheid.
- Pilot elektrificatie laadinfrastructuur Goederenvervoer over water/MEC Verduurzaming binnenvaart € 2,4 mln. Voor de pilot en de verduurzaming is in totaal € 3 mln beschikbaar, waarvan € 0,6 mln als subsidie in het project SLA-Dockingstation ZES Alblasserdam is ingezet. De resterende middelen worden ingezet in de periode 2025-2029.
- Korte Termijn aanpak Mobiliteit en Verstedelijking 2022 en 2023 € 1,3 mln. Samen met de beklemmingen in volgende jaren is in totaal € 4,3 mln in de reserve beschikbaar voor MoVe.
- Innovatieve aanpak A15 € 1,3 mln. Het Rijk en de provincie (samen met Drechtsteden en bedrijven) hebben afgesproken middelen beschikbaar te stellen voor onder andere kleine infrastructurele maatregelen en spitsmijden.
- Opbrengst verkoop steunpunt Gnephoek € 1,2 mln. Het steunpunt moest wijken voor de komst van de Maximabrug. De opbrengst is nodig voor de bouw van een nieuw steunpunt (Voorjaarsnota 2015).
- P+R en hubs Algeracorridor (Korte Termijn Aanpak) € 1 mln. Voor dit project is een nieuw investeringsproject opgenomen in het PZI 2024-2039 dat naar verwachting in 2025 is afgerond. Dit leidt tot hogere afschrijvingslasten vanaf 2026. Om deze te dekken valt deze reservering vrij ten gunste van de algemene middelen in het jaar dat het project wordt geactiveerd.
- Overdracht wegen € 0,7 mln. Voor de overdracht van wegen in het kader van de Wet herverdeling wegen (WHW) is bij Kaderbesluit 2020 € 1 mln beschikbaar gesteld, waarvan € 0,3 mln is gerealiseerd.
- Afkoop beheer en onderhoud brug HOV corridor Noordwijk-Schiphol € 0,5 mln. Met de provincie Noord-Holland is een overeenkomst afgesloten over de afkoop van het beheer en onderhoud aan de brug in de HOV corridor Noordwijk-Schiphol.
- Algeracorridor KTA € 0,4 mln. Bij Kadernota 2024-2027 is € 0,8 mln omgezet van investerings- naar exploitatiemiddelen. De subsidieverlening voor Vraagbeïnvloedingspakket mobiliteitsmaatregelen KT Algeracorridor (Grote Kruising Krimpen) is in 2023 toegekend. De resterende middelen blijven beklemd in de reserve.
- Algeracorridor KTA aanpassen R-Net bussen € 0,3 mln. Betreft de verplaatsing van het P+R terrein en aanpassingen voor openbaar vervoer.
- Connected transport € 0,2 mln. In het najaar van 2019 hebben Rijk en regio onder meer afspraken gemaakt over de digitalisering van het wegbeheer in Zuid-Holland. Via het provinciefonds heeft de provincie een bijdrage ontvangen van € 0,4 mln, waarvan € 0,2 mln in 2023 en 2024 wordt ingezet.
- Bijdrage aan RWS voor mobiliteitsmanagement A20 NKG € 0,2 mln De bijdrage wordt ingezet voor mobiliteitsmanagement op het traject A20 Nieuwerkerk a/d IJssel – Gouda.
- Luchtvaar Burgermeetnet € 0,1 mln.
|
---|
Toelichting omvang | Vanwege het doel van deze programmareserve (mee- en tegenvallers in de exploitatie verrekenen) is geen maximale omvang van de reserve bepaald. De omvang van de reserve na verwerking van de Voorjaarsnota 2024 en Kadernota 2025-2028 bedraagt € 39,9 mln, waarvan € 7,3 mln nog vrij inzetbaar is. Op basis van de meerjarige begroting (+15 jaar vooruit) daalt het saldo per ultimo 2039 naar € 23,3 mln, waarvan nog € 2,1 mln vrij inzetbaar is. |
---|