Prognose gereedmelding investeringen
De provincie Zuid-Holland investeert jaarlijks vele miljoenen euro’s. Hierbij kan gedacht worden aan (vaar)wegen, bushaltes en andere openbaar vervoer voorzieningen, en fietspaden. Maar ook in de eigen gebouwen van de provincie, zoals het provinciehuis of de steunpunten. Een groot deel van deze investeringen worden op de balans verantwoord onder de materiële vaste activa. Daarnaast investeert de provincie ook in andere categorieën, zoals immateriële vaste activa (waaronder kosten van onderzoek en ontwikkeling) en financiële vaste activa (waaronder kapitaalverstrekkingen aan deelnemingen).
In dit onderdeel 'Prognose gereedmelding investeringen’ geven we per ambitie inzicht in de begrote
bedragen van projecten die we in 2024 of in latere jaren gaan afronden. Dit betreft investeringsprojecten die veelal in eerdere jaren zijn gestart en dit jaar of latere jaren tot een afronding komen. De bedragen in onderstaande tabel tonen de uitgaven en inkomsten van die af te ronden investeringsprojecten die we in dat jaar gaan activeren.
Ambitie | Originele Begroting 2024 | Mutaties VJN | Begroting 2024 na VJN | Raming 2025 | Raming 2026 | Raming 2027 | Raming 2028 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Uitgaven | |||||||
2 Bereikbaar Zuid-Holland | 679.920 | 74.182 | 754.101 | 165.382 | 231.232 | 393.398 | 398.980 |
7 Gezond en veilig Zuid-Holland | 0 | 0 | 0 | 7.185 | 0 | 9.005 | 0 |
- Bedrijfsvoering, Financiën en organisatie | 12.093 | 1.783 | 13.876 | 19.101 | 8.588 | 10.062 | 10.233 |
- Overzicht Algemene middelen | 4.675 | 0 | 4.675 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Subtotaal | 696.687 | 75.965 | 772.652 | 191.668 | 239.819 | 412.464 | 409.212 |
Inkomsten | |||||||
2 Bereikbaar Zuid-Holland | 479.917 | 35.999 | 515.916 | 77.794 | 4.429 | 32.311 | 31.693 |
Subtotaal | 479.917 | 35.999 | 515.916 | 77.794 | 4.429 | 32.311 | 31.693 |
Totaal investeringskredieten | 216.771 | 39.966 | 256.737 | 113.874 | 235.390 | 380.153 | 377.520 |
Toelichting
Ambitie 2 Bereikbaar Zuid-Holland
De mutaties die in deze Voorjaarsnota worden voorgesteld in ambitie 2 hebben betrekking op 'nieuwbouwprojecten, aanleg en verbetering' en 'beheer- en onderhoudsprojecten'. Die worden per onderdeel in het vervolg van dit hoofdstuk toegelicht.
Nieuwbouwprojecten, aanleg en verbetering
De investeringsuitgaven voor nieuwbouwprojecten/aanleg en verbetering nemen met € 64,6 mln toe, de inkomsten nemen met € 33,7 mln toe.
In de Kadernota 2025-2028, Bijlage 3 'Wijzigingen Ambitie Bereikbaar Zuid-Holland', zijn voor het begrotingsjaar 2024 diverse voorstellen opgenomen. Daarnaast worden in deze Voorjaarsnota de resultaten van de Jaarrekening 2023 verwerkt voor de investeringsprojecten.
Naam project | Uitg/ Ink | Bedrag | Toelichting |
---|---|---|---|
RijnlandRoute N434 | U | -1,4 | De bijstellingen hebben betrekking op de indexering van zowel het provinciaal deel als het rijksdeel en er is een herschikking van de beschikbare middelen over de 3 onderdelen van de Rijnlandroute |
I | 4,3 | ||
RijnlandRoute Tjalmaweg | U | 13,3 | De bijstellingen hebben betrekking op de indexering van zowel het provinciaal deel als het rijksdeel en er is een herschikking van de beschikbare middelen over de 3 onderdelen van de Rijnlandroute |
I | 2,8 | ||
N207-Corridor, aanleg Bentwoudlaan en Vredenburghlaan | U | 0,6 | De financiële afronding duurt iets langer dan verwacht waardoor in 2023 nog geen decharge kon worden verleend. |
I | 0,1 | ||
N217 Project renovatie Heinenoord | U | 0,5 | Project is afgerond en de financiële afronding wordt in 2024 afgewikkeld. |
I | -0,1 | ||
Parallelweg N217 | U | -0,5 | Het investeringskrediet is gesplitst in een verkennings- en een uitvoeringsfase conform de PZI spelregels, waardoor een deel van de voor 2024 geraamde middelen doorschuiven naar 2027. |
Geluidsscherm Waddinxveen/Triangel | U | 1,2 | De oplevering was voorzien in 2023, maar is vertraagd omdat niet de juiste zonnepanelen waren aangebracht. Dit wordt in 2024 hersteld. |
Verkenning Beter Bereikbaar Gouwe | U | 1,5 | Niet in 2023 geactiveerd omdat de verkenning nog niet geheel was afgerond. Eind 2023 is er bestuurlijk overleg geweest met raden en staten over het project. Op basis daarvan wordt in juni 2024 een besluit verwacht over de afronding van de verkenning. |
N209 Quick-wins Heerewegh (Benthuizen) | U | 0,1 | Op de korte termijn kunnen kleine maatregelen worden getroffen die een positief effect hebben op de verkeersveiligheid en die een toekomstige aanpassing niet onmogelijk maken. Deze maatregelen kunnen in 2024 worden gerealiseerd. |
Aankoop autoveer de Blankenburg | U | 1,0 | Voor de aankoop en reparatie van het veer zijn in 2023 exploitatiemiddelen beschikbaar gesteld. Omdat deze kosten moeten worden geactiveerd worden de exploitatiemiddelen omgezet in investeringsmiddelen. |
Merwede Lingelijn | U | 10,8 | Het project wordt eerder afgerond dan verwacht (2025). |
I | 8,8 | ||
Spoorcorridor Leiden-Utrecht | U | 16,4 | Het project is opgesplitst in 2 fases. Fase 1 wordt in 2024 afgerond. |
I | 17,4 | ||
Bijdrage verlenging Hoekse lijn | U | 15,1 | De looptijd van de subsidie aan de gemeente Rotterdam is verlengd tot 31 dec 2023, vaststelling verwacht in juli 2024. De metro rijdt inmiddels door tot aan het strand. |
HOV Leiden CS-Lammeschans | U | 4,9 | Het is de gemeente Leiden niet gelukt een complete verantwoordingsrapportage in te dienen in 2023. De gemeente geeft aan dat de verantwoording in 2024 zal worden aangeboden. |
HOV Hoeksche Waard-Goeree Overflakkee | U | -0,2 | In 2023 is de verkenningsfase van het project geactiveerd, waardoor de raming voor de uitvoeringsfase in 2024 licht afneemt. |
HOV DMG | U | -4,9 | Het project bestaat uit 3 fases, waarvan fase 1 en 2 in 2024 worden geactiveerd. De resterende middelen worden tot nadere besluitvorming gereserveerd voor fase 3. |
Verkenning Bus Rapid Transit Leiden-Zoetermeer | U | 0,2 | De afronding van de verkenning neemt meer tijd in beslag en is daarom doorgeschoven van 2023. |
Diverse fietsprojecten | U | 1,3 | Op basis van de resultaten van de Jaarrekening 2023 en de voorstellen in de Kadernota 2025-2026 onderdeel Bereikbaarheid worden diverse bijstellingen gedaan voor de Uitvoeringsagenda Samen verder fietsen. |
PO traject N447 | U | 0,1 | De afronding van het onderhoudsprojectis doorgeschoven van 2023. De functionele verbetering die hierin wordt meegenomen wordt daarom in 2024 geactiveerd. |
N471a dwarsprofiel | U | 0,1 | De afronding van het onderhoudsproject is voorzien in 2024. De functionele verbetering die hierin wordt meegenomen wordt daarom in 2024 geactiveerd. |
GO traject N489a | U | 3,6 | In 2023 is de uitvoeringsfase van het project geactiveerd. De financiële afronding is nog niet voltooid en wordt in 2024 verwacht. |
N223 Duurzaam Veilig fase 3 | U | 0,3 | De uitgaven en inkomsten worden verhoogd met de Rijksbijdrage die voor bermveiligheid is ontvangen |
I | 0,3 | ||
N216B Rotonde Goudriaan | I | -0,3 | Het project kan niet binnen de gestelde termijn voor het verkrijgen van en Rijksbijdrage worden afgerond. De uitgaven worden gecompenseerd uit de gereserveerde middelen voor functionele verbeteringen wegen verkeersveiligheid en doorstroming. |
N211a Turborotonde N211/N465 (Monster) | U | 0,6 | Betreft de dechargefase. De laatste werkzaamheden vinden in 2024 plaats (beplanting, verkoop gronden en overdracht). Daarnaast moeten in de loop van 2024 nog gronden worden verkocht en overgedragen. |
I | 0,4 | ||
Bijdrage verplaatsing LAGA | U | 0,6 | De subsidie is in 2023 verleend, maar de werkzaamheden zijn nog niet afgerond. Het verzoek tot vaststelling wordt verwacht in 2024. |
Loswal Hoogewaard | U | 0,1 | In 2024 wordt de verkenningsfase afgerond en geactiveerd. |
Amaliabrug optimaliseren bediening | U | 0,1 | In 2024 wordt de verkenningsfase afgerond en geactiveerd. |
Vervanging Concordiabrug | U | 0,8 | Het investeringskrediet wordt conform de PZI spelregels gesplitst in een voorbereidingskrediet (2024) en reservering voor de uitvoeringsfase. In het najaar van 2024 wordt een uitvoeringsbesluit aan PS voorgelegd. |
Energietransitie infrastructuur | U | -1,5 | De voor de transitie beschikbare investeringsmiddelen zijn nog niet gekoppeld aan concrete projecten voor 2024 en blijven vooralsnog gereserveerd voor nieuwe projecten in 2025 en daarna. In 2024 vindt nadere uitwerking plaats voor het thema schonere mobiliteit. |
Overig | U | -0,1 | Diverse kleinere bijstellingen |
Beheer- en onderhoudsprojecten
Binnen het Programma Zuid-Hollandse Infrastructuur, onderdeel beheer en onderhoud, worden de investeringen in 2024 met € 11 mln verhoogd.
- Vanuit Beleidsdoel 2.1 Project N217 Heinenoord wordt € 0,2 mln. overgeheveld naar Beleidsdoel 2.2 voor herstel van de deklaag Polderweg.
- Uit 2023 wordt voor € 10,8 mln aan middelen doorgeschoven naar 2024. Hieronder wordt dit toegelicht.
Uitgaven 2024 € 13 mln (n)
- Projecten die vertraging hebben opgelopen in de voorbereidingsfase (€ 4,1 mln n). De werkzaamheden in de voorbereidingsfase van een aantal onderhoudsprojecten vragen meer tijd dan verwacht. Het betreft onder andere N468, N216a (Peursumsebrug), N481a (Peilmolenbrug), recreatieve oevers Rijn-Schie Kanaal/Oude Rijn en beweegbare kunstwerken Merwedekanaal.
- Van een aantal onderhoudsprojecten in de uitvoeringsfase kon de aannemer het werk niet in 2023 opleveren en is de eerste activering van het project doorgeschoven naar 2024 (€ 7,8 mln n). Het betreft de oever nabij de Jan Thijssenweg en de oevers langs het Merwedekanaal.
- Voor diverse projecten is er meer of minder geactiveerd in 2023, zoals nieuwbouw steunpunt Coenecoop, oevers langs de Gouwe, groot onderhoud N489a, inhuur projectmanagement vaar- en wegenprojecten (€ 1,8 mln n).
- De bijdrage vanuit Beheer en Onderhoud aan het project Rijnlandroute/Tjalmaweg is eerder geactiveerd dan in de begroting is opgenomen (€ 4,2 mln v).
- Van een aantal onderhoudsprojecten in de déchargefase kon het projectdossier niet in 2023 worden afgerond, waardoor de activering niet heeft kunnen plaatsvinden (€ 3,5 mln n). Het betreft de projecten N470, N231a en diverse kleinere projecten.
Inkomsten 2024 € 2,2 mln (v)
- Van de projecten die in 2023 niet ten laste van het investeringskrediet zijn geboekt schuiven de begrote inkomsten automatisch mee met de uitgaven (€ 2 mln). Het betreft de projecten aan de beweegbare bruggen en oevers langs het Merwedekanaal.
- Daarnaast betreft het administratieve werkzaamheden (€ 0,2 mln), die benodigd zijn voor activering van de projecten.
Bedrijfsvoering - Financiën en organisatie
Actualisatie bestaand MJOP provinciehuis- installaties en Bouwkundig € 2,7 mln (v)
De provincie heeft het bestaande MeerJarenOnderhoudsPlan (MJOP) geactualiseerd. Uit deze actualisatie blijkt dat per saldo € 2,7 mln minder aan uitgaven nodig zijn in 2024 die doorschuiven naar latere jaren. Het geactualiseerde MJOP wordt als onderdeel van de Begroting 2025 ter besluitvorming aan Provinciale Staten aangeboden.
Duurzame kapitaalsgoederen Facilitaire Zaken € 0,5 mln (n)
De investeringen voor Duurzame kapitaalsgoederen Facilitaire Zaken zijn pas in 2024 gereed. Daarom worden deze investeringen doorgeschoven van 2023 naar 2024 voor het totale investeringsbedrag van € 0,5 mln.
Verduurzaming provinciaal vastgoed € 4 mln (n) in 2024 en € 7,5 mln (n) in 2025
De provincie heeft zich gecommitteerd aan de verduurzaming van haar vastgoed waaronder het provinciehuis. Dit commitment speelt zich af tegen de achtergrond van de ambitie om in 2030 het provinciehuis en de buitenlocaties energie- en CO2 neutraal te laten functioneren. De plannen hiervoor zijn uitgewerkt in een integraal en meerjarig investerings- en onderhoudsplan. Deze plannen worden parallel aan deze Voorjaarsnota 2024 herijkt en definitief gemaakt ten behoeve van de besluitvorming door Provinciale Staten. De stukken daarvoor worden naar verwachting medio juli aan Provinciale Staten toegestuurd en beoogde besluitvorming hierover is voorzien in de vergadering van woensdag 18 september.
Op basis van de nog door Provinciale Staten vast te stellen investering- en onderhoudsplannen wordt ingeschat dat hiervoor een investeringskrediet benodigd is van € 11,5 mln, verdeeld over de jaren 2024 (€ 4 mln) en 2025 (€ 7,5 mln). Deze investeringsbedragen zijn in deze Voorjaarsnota al verwerkt zodat de doorrekening van de daaruit voortvloeiende kapitaalslasten al meerjarig in het financiële beeld is opgenomen. Deze kredieten worden pas vrijgegeven nadat de besluitvorming over het investerings- en onderhoudsplan in september (beoogde datum) door PS heeft plaatsgevonden.
In 2024 doet zich de mogelijkheid voor om ‘werk met werk’ te maken in relatie tot de nieuwe verkeerscentrale die wordt gerealiseerd in het A-gebouw (A0 ‘De Koningspoort’). In het project Verkeerscentrale Koningspoort is voorzien in alle middelen die nodig zijn om deze binnen het casco van het provincie huis te realiseren. De realisatie van de nieuwe centrale is eind maart 2024 gestart en oplevering is in het voorjaar van 2025 voorzien. Om daarnaast de slag naar een duurzaam gebouw te kunnen maken wordt voorgesteld om gelijktijdig werkzaamheden uit te laten voeren met betrekking tot de vervanging van het glas en technische installaties. De omvang hiervan is geraamd op € 2 mln.
De resterende € 2 mln aan investeringskrediet voor het jaar 2024 betreft de vervanging van het dak op de bouwdelen A en B. Dat dak zou volgens het bestaande onderhoudsplan in 2023 al vervangen zijn, maar dat is vorig jaar uitgesteld vanwege de verduurzamingsopgave. Gezien de urgentie om het dak te vervangen en de mogelijkheid om het te verduurzamen wordt voorgesteld om dit in 2024 te realiseren.
Het gevraagde investeringskrediet van € 7,5 mln voor het jaar 2025 wordt nader toegelicht in het investerings- en onderhoudsplan dat naar verwachting medio juli aan Provinciale Staten wordt toegestuurd.