Om de verschillende beleidsdoelen voor de ambitie te realiseren, hebben we elk doel vertaald in een aantal beleidsprestaties. Die staan hieronder beschreven.
Beleidsdoel 2-1 Duurzame en veilige bereikbaarheid voor iedereen
Beleidsprestatie 2-1-1 Stimuleren transitie naar duurzaam, veilig en slim personenvervoer
Hoe willen we dit beleidsdoel en de beleidsprestatie halen?
- We stellen kaders op en zorgen voor vertegenwoordiging in diverse overleggen en projecten om het mobiliteitsnetwerk compleet te maken, de bereikbaarheid en verkeersveiligheid in Zuid-Holland te verbeteren en de keuzemogelijkheden tussen vervoersalternatieven en de combinatie van vervoersmiddelen te vergroten.
- We omarmen het principe van bereikbaarheid door nabijheid waarbij veel voorzieningen binnen 15 minuten te bereiken zijn. We streven naar zoveel mogelijk nieuwe woningen nabij voorzieningen en hoogwaardig openbaar vervoer en onderzoeken hoe dit verankerd kan worden in het ruimtelijke- en mobiliteitsbeleid. We controleren, door middel van een mobiliteitstoets, of gedurende alle ontwikkelfases tot aan de planuitvoering rekening is gehouden met de gevolgen voor de bereikbaarheid.
- We onderzoeken de wensen van de fietser en monitoren het fietsgebruik. Wat maakt fietsroutes veilig, aantrekkelijk en succesvol? Daarbij betrekken we ook andere beleidsdoelen zoals verstedelijking, gezondheid en leefbaarheid. We zoeken aansluiting bij het Nationaal Toekomstbeeld Fiets (Meerjarige Adaptieve Uitvoeringsagenda Fiets (MAUF)).
- We werken intensief samen in ons streven naar minder verkeersslachtoffers. Dit doen we met het Rijk, de Metropoolregio Rotterdam Den Haag, onze 6 bestuurlijke regio’s, de gemeenten, waterschappen, politie, het Openbaar Ministerie, het Regionaal Ondersteuningsbureau Verkeersveiligheid en maatschappelijke partners (zoals ANWB, Fietsbond, Veilig Verkeer Nederland) aan verkeersveilig gedrag en adequate verkeershandhaving.
- We willen de capaciteit van het regionale mobiliteitssysteem beter benutten en slimmer gebruiken. We streven naar bewuste keuzes in veilig en duurzaam mobiliteitsgedrag. Daarbij wordt ingezet op digitalisering en nieuwe technologie.
- We zorgen dat onze mobiliteitsdata op orde is, gebruiken dit ter ondersteuning van onze bedientaken (bruggen, sluizen, verkeerslichten) en delen dit waar dit ethisch verantwoord is. We werken aan een robuust en veilig digitaal datanetwerk, waarbij we cybersecurity en de privacy van onze systemen hoog in het vaandel hebben staan. Daarnaast denken we na over het delen van onze data (open data) en het ethisch gebruik hiervan (data en ethiek).
- We willen een bijdragen aan een betere leefbaarheid en biodiversiteit en het voorkomen van klimaatverandering door een overgang naar een energie-efficiënte samenleving, waarbij op termijn de energievoorziening grotendeels duurzaam en CO2-neutraal is . Om dit te bereiken, zetten we in op schonere vormen van vervoer en de bijbehorende tank- en laadinfrastructuur:
- Overgang naar zero-emissie personenvervoer over weg en water;
- Ondersteuning bij regionale mobiliteitsprogramma’s of -plannen (RMP’s).
- Mogelijkheden om de uitstoot van stikstofoxiden bij kwetsbare gebieden te verminderen in bovenstaande trajecten.
Welke maatregelen zien we en welke instrumenten zetten we daarbij in?
- We maken de ongevalsrisico’s en de aantrekkelijkheid van het fietsnetwerk inzichtelijk. De verkregen data stellen we beschikbaar in het provinciaal dataportaal zodat andere overheden, onderzoekers en fietsers er gebruik van kunnen maken. Met de Tussenevaluatie 2024 zetten we een volgende stap in het meetbaar maken van onze inzet, de uitkomsten en de resultaten ervan, zoals geadviseerd door de Randstedelijke Rekenkamer en vastgesteld door PS.
- Afhankelijk van de samenwerking in Tour de Force en besluitvorming door de Rijksoverheid vullen we in 2024 met partners het Zuid-Hollandse deel van het Nationaal Toekomstbeeld Fiets verder in.
- We werken aan de 29 acties uit het Uitvoeringsprogramma Verkeersveiligheid Zuid-Holland 2021-2030 (UPV 2021-2030)
- We werken met 7 andere organisaties samen aan de Bereikbaarheidsaanpak Zuid-Holland Bereikbaar . Bij renovatie, inclusief planmatig onderhoud, en nieuwbouw van infrastructuur beperken we de hinder zoveel mogelijk tot een aanvaardbaar niveau. Dit bereiken we met goede planningen, verkeersmanagement, mobiliteitsmanagement en communicatie. Daarbij werken we gebiedsgericht, werken we samen met andere landelijke regio’s en zoeken we contact met andere betrokken instanties en bedrijfsleven. Ook grijpen we dit aan als een kans om reizigers te verleiden om na de werkzaamheden structureel minder gebruik te laten maken van de personenauto.
- We gaan de ontwikkelde applicatie in de praktijk testen, waarmee efficiënter aan de weg kan worden gewerkt. Daarnaast werken we actief mee aan verschillende applicaties om de bereikbaarheid in de regio verder te verbeteren (o.a. in samenwerking met Zuid-Holland Bereikbaar). Ook kijken we naar slim gebruik van voertuigdata zoals bij incidentmanagement en doen we mee in het roadmonitorproject om ons onderhoud- en incidentmanagementproces efficiënter te organiseren.
- We werken ook in 2024 actief samen met regionale partners en het Rijk. Dit om enerzijds de verschillende Smart Mobility onderwerpen goed in de regio onder de aandacht te brengen, en anderzijds te helpen bij relevante onderwerpen zoals standaardisatie en organisatie. We werken aan een structurele financiering van Smart Mobility-onderwerpen in gezamenlijkheid van medeoverheden en het Rijk. Ook gaan we met het regionaal datateam verder om de publieke mobiliteitsdata top-15 op orde te krijgen.
- Op basis van kennis en ervaring met Zuid-Holland Bereikbaar stellen we een nieuw Smart Mobility programma op. Door te kijken naar de verschillende uitdagingen op gebied van bereikbaarheid en anders reizen, bepalen we de koers en keuzemogelijkheden.
- We nemen deel aan regionale en (inter)nationale overleggen zoals het Landelijk Verkeers Management Beraad, vakberaad Beheer en Bouw, CROW en het NDW. Dit doen we om kennis uit te wisselen op diverse onderwerpen van Smart Mobility en verkeersmanagement. Ook doen we mee binnen het Europese Synchromode project waar we kijken naar slimme multimodale verkeersmodellen voor verkeersmanagement.
- We blijven nauw betrokken bij de nieuwste ontwikkelingen rond digitalisering, autonoom varen en Smart Shipping door de voortzetting van het samenwerkingspartnerschap binnen het platform Smash (Nederlands forum voor smart shipping), als financier van het Researchlab Autonomous Shipping (TU Delft) en als partner binnen het project PATH2ZERO: Transitie naar emissievrije binnenvaart . Hierbij onderzoeken we hoe semi autonome voer- en/of vaartuigen op een verantwoorde manier kunnen worden geïntroduceerd en welke eisen worden gesteld aan provinciale infrastructuur.
- We blijven inzetten op slim gebruik van data op en over onze vaarwegen. Dit om de doorstroming te verbeteren, de hinder van brugopeningen op scheepvaart en weg zo veel mogelijk te voorkomen en de bedienaren te ondersteunen (voorspellen brugopeningen, brugmonitor en vaartuigvolgsysteem) in een efficiënte uitvoering van hun taak;
- Binnen het verbonden fietsenprogramma kijken we samen met onze regiopartners naar het geven van regionale fietsprioriteit met slimme verkeerslichten.
- Als provincie zijn we ook in 2024 mede-opdrachtgever en deelnemer in het gebiedsprogramma Mobiliteit en Verstedelijking (MoVe) Rotterdam - Den Haag in het kader van het Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport (MIRT). Met het Rijk, Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH), gemeenten en openbaar vervoer-partners werken we samen en dragen we bij aan verschillende verkenningen, gebiedsuitwerkingen en projecten. Hierin ontwikkelen we bereikbaarheid en verstedelijking in samenhang.
- We dragen met kennis en expertise bij aan de verschillende verstedelijkingsopgaven voor bereikbaarheid. Versnelling van de verstedelijkingsopgave, of een toenemende omvang en complexiteit van deze opgave, zetten druk op de beschikbare arbeidscapaciteit. Zij maken prioritering en/of inzet van extra specialistische capaciteit noodzakelijk.
- In 2024 zetten we samen met gemeenten de uitvoering van activiteiten uit de Regionale Aanpak Laadinfrastructuur Zuidwest (RAL ZW) voort. De provincie Zuid-Holland organiseert samen met de provincie Zeeland diverse activiteiten om gemeenten te ondersteunen met de uitrol van laadinfrastructuur voor elektrisch vervoer. Denk hierbij aan advies om laadvisies op te stellen, ondersteuning om plankaarten te maken, samenwerking om snelladen in de publieke ruimte te organiseren, kennisdelingsbijeenkomsten, afstemming met netbeheerders en een aanpak voor het realiseren van laadinfrastructuur op bedrijventerreinen.
- We blijven onze verkeersregio's ondersteunen bij de verdere ontwikkeling en uitvoering van regionale mobiliteitsplannen. Dit doen wij door aan te sluiten bij bijeenkomsten in de regio’s en sessies tussen de regio’s te organiseren. Om zo te helpen bij de kennisuitwisseling tussen de regio’s.
In Bijlage 3 Wijzigingen Ambitie Bereikbaar Zuid-Holland bij de Kadernota 2025 lichten we de belangrijkste wijzigingen op de exploitatiebudgetten voor personenvervoer nader toe.
Beleidsprestatie 2-1-2 Adequaat en duurzaam aanbod openbaar vervoer
Hoe willen we dit beleidsdoel en de beleidsprestatie halen?
- We realiseren een goed aanbod van openbaar vervoer in Zuid-Holland. Dit doen we door beter aan te sluiten bij de behoeften van reizigers, met een dienstverlening en infrastructuur die op orde zijn. Zo willen we het stedelijk en landelijk gebied leefbaar en vitaal houden en het economisch vestigingsklimaat verder verbeteren.
- We zijn verantwoordelijk voor diverse vormen van openbaar vervoer: het stads- en streekvervoer per bus, de contracten voor openbaar vervoer over het water (Waterbus), en 2 regionale treindiensten, namelijk Dordrecht-Geldermalsen (MerwedeLingelijn) en Gouda - Alphen aan den Rijn. We zijn niet verantwoordelijk voor het openbaar vervoer in de Metropoolregio Rotterdam - Den Haag, of het hoofdrailnet.
- We zoeken met onze partners naar mogelijkheden om het gebruik van de verschillende vervoerswijzen in de gehele mobiliteitsketen goed te verdelen met openbaar vervoer, fiets en ketenmobiliteit.
- We willen overgaan naar een energie-efficiënte samenleving, waarbij op termijn grotendeels duurzaam en CO2-neutraal in de energiebehoefte wordt voorzien. Om dit te bereiken rijdt in 2030 al het regionaal openbaar vervoer, waarvoor de provincie concessiehouder is, volledig uitstootvrij.
Welke maatregelen zien we en welke instrumenten zetten we daarbij in?
- In 2024 werken we aan een integrale toekomstvisie openbaar vervoer als onderdeel van het Omgevingsbeleid, inclusief hoogwaardig openbaar vervoer.
- De structurele gevolgen van corona voor gebruik van het openbaar vervoer zijn er nog steeds. Samen met de vervoerders nemen we maatregelen om de structurele veranderingen in de vervoersvraag te kunnen opvangen. Randvoorwaarden voor het aanbod hierbij zijn de hoogte van en de voorwaarden voor steun van het Rijk. Het vastgestelde Transitieplan OV is basis voor de maatregelen om het openbaar vervoer (ov) zo aantrekkelijk mogelijk te houden voor de reiziger.
- De concessie Zuid-Holland Noord gunden we in 2023 aan een nieuwe vervoerder. In 2024 zal de implementatiefase lopen en eind 2024 start de nieuwe concessie Zuid-Holland Noord. De nieuwe concessie kent onder meer een volledig uitstootvrije vloot en aanmerkelijk meer dienstregelingsuren dan de huidige dienstregeling.
- In 2024 vindt de aanbesteding van de concessie Hoeksche Waard/ Goeree-Overflakkee plaats, die in 2025 afloopt.
- In 2024 dragen we als provincie inhoudelijk bij aan het landelijke Toekomstbeeld OV 2040 met de landelijke corridorstudie Goederenroutering Noordoost Europa en de voortgang van de landelijke Actieagenda Ketens en Knopen.
- In het Zuid-Hollandse openbaar vervoer zijn in 2024 6 hybride en 3 elektrische waterbussen gaan varen. In de Hoeksche Waard en Goeree-Overflakkee rijden 24 waterstofbussen. In de Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem rijden elektrische bussen. In de Drechtsteden worden ook deelfietsen aangeboden.
In Bijlage 3 Wijzigingen Ambitie Bereikbaar Zuid-Holland bij de Kadernota 2025 lichten we de belangrijkste wijzigingen op de exploitatiebudgetten voor openbaar vervoer nader toe.
Beleidsprestatie 2-1-3 Duurzaam en efficiënt goederenvervoer
Hoe willen we dit beleidsdoel en de beleidsprestatie halen?
- We vinden dat goederen zo efficiënt en schoon mogelijk moeten worden vervoerd.
- Goederenvervoer moet bijdragen aan en een oplossing bieden voor economische ontwikkeling, leefbaarheid en bereikbaarheidseconomie en maatschappelijke opgaven, zoals de verstedelijkingsopgave.
- We vinden de keuze en afstemming tussen de verschillende vervoersvormen via weg, water, spoor en buisleidingen van groot belang. We streven naar toekomstbestendige, concurrerende en uitstootvrije internationale goederencorridors. We stimuleren regionale hubs voor haven-, vers, stads en bouwlogistiek zodat een verschuiving van lading naar relatief duurzame vervoerwijzen, zoals binnenvaart, buisleidingen en spoor kan plaatsvinden.
- De vervoersvormen en goederenstromen willen we verduurzamen en in samenhang met ruimtelijke ontwikkelingen organiseren en uitwerken, van stedelijke en regionale distributie tot (inter)nationale corridors. We verbinden de opgaven met de Omgevingsagenda, Ruimtelijke puzzel en NOVEX (het programma NOVEX geeft regie aan het leggen van de ruimtelijke puzzel in samenwerking met provincies, gemeenten en waterschappen).
- We willen overgaan naar een energie-efficiënte samenleving, waarbij op termijn grotendeels duurzaam en CO2-neutraal in de energiebehoefte wordt voorzien. Om dit te bereiken zetten we in op:
- Tank- en laadinfrastructuur voor de overgang naar uitstootvrij vervoer
- Transitie naar uitstootvrij goederenvervoer over weg en water
Welke maatregelen zien we en welke instrumenten zetten we daarbij in?
- We willen infrastructuur versterken en veilig houden in ‘corridors’. Een besluit over eventuele maatregelen voor knooppunt Gorinchem zal langer op zich wachten nu de A15 Papendrecht – Gorinchem een van de projecten in Zuid-Holland is die het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (I&W) stillegde.
- Met de partners van het MIRT GVC zorgen we voor Truckparkings om het tekort aan beveiligde parkeerplaatsen voor vrachtwagens weg te werken.
- We dragen bij aan het Rijksproject Deltacorridor voor de aanleg van een buisleidingenbundel van Rotterdam naar Chemelot en Noordrijn-Westfalen (duurzaam grondstoffentransport).
- We faciliteren en stimuleren de verschuiving van lading naar relatief duurzame vervoerwijzen, zoals binnenvaart en spoor. We zetten in op hubs voor goederenvervoer en op een goederentransport met kwantitatieve en kwalitatieve waarde voor de Zuid-Hollandse economie. Samen met regionale partners werken we aan de ontwikkeling van hoogwaardige (multimodale) goederenvervoernetwerken op verschillende schaalniveaus en voor verschillende ladingstromen. Hiervoor werken we samen met Joint Corridors, waarin een groot aantal verladers en vervoerders lading bundelen. We maken in 2024 ook gebruik van nationale regelingen voor cofinanciering van projecten, zoals modal shift, clean energy hubs en havenvoorzieningen.
- Voor de stedelijke en regionale distributie (CityBarge ) realiseren we samen met gemeenten in 2024 3 stedelijke hubs (overslagpunten Metropolitain Hub System), waaronder een in Leiden. In eerste instantie gericht op bouwmaterialen en puin, later ook voor andere ladingstromen. Hierbij bekijken we ook de (op)laadinfra en het autonoom varen en rijden
- We blijven deelnemen aan meerdere corridoractiviteiten op nationaal en internationaal niveau, met specifieke focus op de grootste EU-goederenvervoer Corridor Rhine Alpine en in het bijbehorende EGTC (European Grouping of Territorial Cooperation).
- We zetten de samenwerking binnen het MIRT-programma Goederenvervoercorridors voort en versterken daarbij ook de samenwerking met Noordrijn-Westfalen (NL NRW Werkagenda ) en Vlaanderen.
- We zetten in op de overgang naar uitstootvrij goederenvervoer over weg en water. Hierbij kijken we ook naar mogelijkheden om de uitstoot van stikstofoxiden bij kwetsbare gebieden te verminderen.
- We werken aan uitstootvrij goederenvervoer door het ondersteunen van nieuwe logistieke concepten in het stedelijke gebied zoals MultiHubSystems, CityBarge/Kotug (stedelijke en regionale distributie) en helpen met het aanbieden van (op)laadpunten voor batterij-elektrisch varen met concept van ZES (Alblasserdam/2 e Maasvlakte, (inter)nationale stromen) als begin van een systeem van oplaadpunten. Daarnaast breiden we onze samenwerking RH2INE met NRW uit naar andere regionale overheden langs de EU Corridors waaronder Vlaanderen, provincies tot en met Via Donau. En daarbinnen gelegen havens. Om zo het systeem voor het gebruik van waterstof te stimuleren. De eerste op waterstof varende schepen startten in 2023. We werken aan de standaardisatie en opschaling in 2024. Als vervolg op CLINSH zet we met regionale partners in op een Refit Alliantie waarmee het gemakkelijker en goedkoper moet worden voor schippers om te verduurzamen. Daarnaast kijken we naar strategische samenwerkingen met havens en verladers voor de overgang naar uitstootvrije schepen.
- We blijven met partners in MIRT Goederenvervoercorridors werken aan uitgangspunten voor Clean Energy Hubs , gericht op de uitrol in Zuid-Holland voor goederenvervoer over de weg en via het water.
In Bijlage 3 Wijzigingen Ambitie Bereikbaar Zuid-Holland bij de Kadernota 2025 lichten we de belangrijkste wijzigingen op de exploitatiebudgetten voor personenvervoer nader toe.
Beleidsprestatie 2-1-4 Voorbereiding provinciale infrastructuurprojecten en -subsidies (PZI)
Hoe willen we dit beleidsdoel en de beleidsprestatie halen?
- We werken aan de voorbereiding van diverse provinciale infrastructuurprojecten om de bereikbaarheid en verkeersveiligheid te verbeteren en ruimtelijke ontwikkelingen mogelijk te maken. Daarnaast dragen we inhoudelijk en financieel bij aan projecten van andere overheden wanneer dit onze infrastructuur of doelstellingen raakt.
- In 2024 versterken we de effectiviteit van provinciale subsidies aan verbetering van bestaande (regionale) infrastructuur en de samenhang met gebiedsontwikkelingen in de regionale Gebiedsagenda’s mobiliteit. Hiertoe passen we de Subsidieregeling mobiliteit Zuid-Holland (SRM) aan, met name SRM-paragraaf 2.2.1. Verder sturen we nog directer op de subsidietermijnen en het aanvragen van subsidies voor direct uitvoerbare projectmaatregelen door gemeenten en waterschappen als wegbeheerder.
Welke maatregelen zien we en welke instrumenten zetten we daarbij in?
- We stimuleren fietsgebruik met projecten uit de uitvoeringsagenda ‘Samen verder fietsen’ onder andere in de vorm van subsidies voor andere wegbeheerders, zoals gemeenten, waterschappen en ProRail. In 2024 worden veel fietsenstallingen bij stations uitgebreid en komen verschillende doorfietsroutes in uitvoering. We ondersteunen de subsidieontvangers daarbij om te komen tot een snelle ontwikkeling en een goed project. Onderdeel van het PZI is een overzicht van de meerjarige programmering voor fiets.
- We werken met andere wegbeheerders samen om verkeersonveilige infrastructuur aan te pakken. Verkeersveiligheid is een harde voorwaarde bij aanleg en verbetering van en beheer en onderhoud aan infrastructuur. Omdat verkeersveiligheid zo is ingebed in infrastructurele projecten, heeft de provincie een beperkt aantal specifieke projecten voor alleen veiliger verkeer. Verbeteringen aan bestaande, maar ook nieuwbouw infrastructuurprojecten worden zoveel mogelijk volgens de richtlijnen Duurzaam Veilig ontworpen en aangelegd. Voorbeelden zijn de verbreding van fietspaden en de aanleg van ongelijkvloerse kruisingen van wegen (met een tunnel of viaduct): dan worden dat fietspad en die weg automatisch veiliger.
- We dragen inhoudelijk bij aan Rijksinfrastructuurprojecten, zoals de:
Hierbij kijken we naar de effecten op het provinciale wegennet, milieu, omgeving enzovoorts. Omdat het Rijk de A4 Haaglanden-N14 en de A15 Papendrecht Gorinchem pauzeerde, voert de regio overleg met het Rijk over de consequenties en alternatieve maatregelen.
- In 2024 ronden we de verkenning af naar het Uitvoerings- en investeringsprogramma doorstroming OV. In overleg met wegbeheerders en reizigersorganisaties bereiden we maatregelen voor en maken deze klaar voor uitvoering, om zo de belangrijkste knelpunten in lijnverbindingen van openbaar vervoer per bus op te lossen. Dit uitvoeringsprogramma draagt bij aan een toekomstbestendig openbaar vervoer lijnennet.
- We dragen bij aan verbetering van sociale veiligheid in het ov en toegankelijkheid van ov-haltes voor reizigers met een beperking via de subsidieregeling Mobiliteit. Waar mogelijk dragen we bij aan de uitbreiding van ketenmobiliteitsvoorzieningen zoals deelfietsen, fietskluizen, Kiss + Ride en Park + Ride.
- In 2024 werken we mee aan de MIRT-verkenning Oude Lijn . Binnen deze MIRT-verkenning lopen afzonderlijke verkenningen naar de stationsgebieden Leiden Centraal en Dordrecht en frequentieverhoging op het spoor waar de viersporigheid Delft-Schiedam noodzakelijk is.
- Ook ronden we de verkenning af naar de Bus Rapid Transit (BRT) Leiden-Zoetermeer (onderdeel PZI 2024-2039) en verbetering van de RandstadRail en metronet (geen onderdeel PZI 2024-2039).
- Daarnaast werken we met de betrokken partijen samen aan maatregelen voor bereikbaarheidsverbeteringen op de Algeracorridor, Voorne Putten / Haven Rotterdam en het Westland , logistieke ‘hubs’ en uitvoering van een adaptieve ontwikkelstrategie voor het wegen- en fietsnetwerk (zie ook statenbesluit 7547 ).
- Met een realisatiepact bereiden we een gezamenlijk investeringsprogramma voor gericht op duurzaam goederenvervoer waaronder toekomstbestendige verbindingen tussen knooppunt Rotterdam e.o. met het Europese achterland.
- Overige projecten die in voorbereiding (initiatief of verkenningsfase) zijn en die we afronden:
- Verkenning Halteverbeterplan 2022-2030
- Verkenning Bus Rapid Transit (BRT) Leiden – Zoetermeer
- Vervanging Concordiabrug
- Initiatieffase Mobiliteitsmaatregelen Duin- en Bollenstreek
- Beter Bereikbaar Gouwe
- Voor een compleet overzicht van projecten in de initiatief en verkenningsfase zie het PZI 2024-2039 .
In Bijlage 3 Wijzigingen Ambitie Bereikbaar Zuid-Holland bij de Kadernota 2025 lichten we de belangrijkste wijzigingen op de exploitatiebudgetten voor openbaar vervoer nader toe.
Beleidsprestatie 2-1-5 Realisatie provinciale infrastructuurprojecten (PZI)
Hoe willen we dit beleidsdoel en de beleidsprestatie halen?
- We voeren diverse provinciale infrastructuurprojecten uit om de bereikbaarheid en verkeersveiligheid te verbeteren en ruimtelijke ontwikkelingen mogelijk te maken.
- De provincie wil overgaan naar een energie-efficiënte samenleving, waarbij op termijn grotendeels duurzaam en CO2-neutraal in de energiebehoefte wordt voorzien. We zetten daarom in op circulaire en klimaat neutrale provinciale infrastructuurprojecten;
Welke maatregelen zien we en welke instrumenten zetten we daarbij in?
- We stimuleren fietsgebruik met projecten uit de uitvoeringsagenda ‘Samen verder fietsen’ waaronder eigen provinciale fietsinfrastructuur die vaak parallel loopt aan provinciale weginfrastructuur.
- We leggen nieuwe infrastructuur aan volgens de richtlijnen Duurzaam Veilig en maken bestaande infrastructuur veiliger waar nodig.
- In 2024 vindt de afronding plaats van het vervangen van het dynamisch reizigersinformatiesysteem op de haltes.
- Verder waarderen we onze verkeersregelinstallaties zoveel mogelijk op naar intelligente installaties, maken we slim gebruik van algoritmiek bij onze bediencentrales voor bruggen en sluizen om zo de doorstroming op weg en water verder te verbeteren en regelen we prioriteitsverlening voor verschillende doelgroepen, zoals fietsers.
- We gaan zelf geen zonnefietspad meer aanleggen in het project ‘Zon op infra’ na de mislukte aanbesteding. Wel blijven we bij de monitoring van de provincies Noord-Holland en Noord-Brabant betrokken.
- Overige projecten die in de uitvoeringsfase zijn:
- RijnlandRoute (Europaweg)
- Kruising N214/N216
- N207 Zuid
- N211 Wippolderlaan
- RijnlandRoute (N434/A44/A4)
- Ontwikkeling buscorridors – Noordwijk (Duin-Bollenstreek) - Schiphol
- R-net Rotterdam – Oud-Beijerland
- Verbreding Delftse Schie incl. verplaatsing loswal/ligplaatsen (ontwikkeling Schieoevers in Delft)
- HOV Leiden Centraal - Noordwijk
- Voor een compleet overzicht van projecten in de uitvoeringsfase zie het PZI 2024-2039 .
In Bijlage 3 Wijzigingen Ambitie Bereikbaar Zuid-Holland bij de Kadernota 2025 lichten we de belangrijkste wijzigingen op de exploitatiebudgetten voor openbaar vervoer nader toe.
Beleidsprestatie 2-1-6 Duurzame, stille en nieuwe luchtvaart
Hoe willen we dit beleidsdoel en de beleidsprestatie halen?
- We zetten in op minder hinder voor omwonenden van luchtvaart in Zuid-Holland en willen het aantal nachtvluchten terugdringen. Voor ons is de huidige geluidsruimte van Rotterdam The Hague Airport (RTHA) ook de maximale geluidsruimte.
- We zijn terughoudend ten aanzien van nieuwe locaties voor commerciële en bedrijfsgebonden luchtvaart, helikopterhavens, en luchthavens voor gemotoriseerde recreatieve luchtvaart. Luchthavens met een duidelijk maatschappelijk belang (zoals heliplatforms bij ziekenhuizen) ondersteunen we.
- We ontwikkelen beleid ten aanzien van luchthavens voor nieuwe en onbemande luchtvaart. Hierin nemen we de brede maatschappelijke effecten mee zoals bereikbaarheid, geluidsoverlast, economie, veiligheid, duurzaamheid, maatschappelijke toepassingen, ruimtelijke gevolgen, privacy en draagvlak.
- We blijven via verkenningen en netwerken op de hoogte van (internationale) ontwikkelingen die lokale en regionale mobiliteit kunnen beïnvloeden en nieuwe luchtvaarttoepassingen kunnen opleveren. Deze kennis leidt op termijn mogelijk tot nieuwe beleidskeuzes.
- We evalueren het bestaande beleid voor kleine en recreatieve luchtvaart. De resultaten hiervan leiden mogelijk tot nieuwe beleidsvoorstellen.
Welke maatregelen zien we en welke instrumenten zetten we daarbij in?
- We maken maximaal gebruik van ons netwerk om onze provinciale doelen te bereiken en belangen te behartigen. Dit gaat onder meer over het beïnvloeden van nieuw landelijk beleid bij vraagstukken rond Schiphol en Rotterdam The Hague Airport (RTHA) en de inrichting van het luchtruim. Ook de ontwikkeling en integratie van nieuwe luchtvaart zoals drones valt hieronder, waaronder integratie hiervan in de omgeving.
- We onderzoeken de huidige maatschappelijke en economische waarde van Rotterdam The Hague Airport (RTHA) en de waarde van de locatie voor eventuele alternatieve functies.
- We voeren onze wettelijke taak uit met betrekking tot luchtvaart. Dit is het vaststellen van luchthavenregelingen of –besluiten en verlenen van ontheffingen voor Tijdelijk en Uitzonderlijk Gebruik (TUG).
- Vanwege een sterke toename van kleinschalige luchtvaart, zoals drones, is intensivering van de provinciale inzet noodzakelijk en herziening van het luchtvaartbeleid wenselijk op basis van onze eerste uitgevoerde verkenningen. Nader onderzoek is nodig om de brede maatschappelijke effecten in beeld te krijgen.
In Bijlage 3 Wijzigingen Ambitie Bereikbaar Zuid-Holland bij de Kadernota 2025 lichten we de belangrijkste wijzigingen op de exploitatiebudgetten voor openbaar vervoer nader toe.
Beleidsdoel 2-2 Goed functionerende provinciale infrastructuur
Beleidsprestatie 2-2-1 Beheer en onderhoud: op orde en duurzaam
Hoe willen we dit beleidsdoel en de beleidsprestatie halen?
- We zorgen voor een vlotte en veilige afwikkeling van verkeer in Zuid-Holland.
- We beheren en onderhouden onze provinciale wegen, vaarwegen, (beweegbare) kunstwerken (wettelijke plicht).
- We bereiden onderhoudsprojecten voor en voeren deze uit. Bij het onderhoud treffen we voor zover haalbaar en betaalbaar flankerende maatregelen om hinder zoveel mogelijk te beperken.
- We geven verder invulling aan de forse onderhoudsopgave voor beweegbare kunstwerken. Omdat ook andere wegbeheerders een grote opgave rond beweegbare kunstwerken hebben, zoeken wij met hen hierin samenwerking.
- Bij uitvoering van planmatig onderhoud willen we zoveel mogelijk CO2-uitstoot besparen, het gebruik van primaire grondstoffen verminderen, en de provinciale (vaar)wegen energiezuinig maken. Daarnaast ontwikkelen we een klimaat- en water robuuste infrastructuur en versterken en vergroten we het leefgebied voor flora en fauna. Om dit te bereiken:
- Stellen we, waar mogelijk, locaties beschikbaar voor duurzaamheids- en innovatiepilots. Waar mogelijk schalen wij waar succesvolle pilots op.
- Pakken we, waar mogelijk, onderhoudstrajecten duurzaam aan. We maken hierin afwegingen op basis van levenscycluskosten en maatschappelijke kosten en baten.
- Benutten we mogelijkheden om energie te besparen en op te wekken als dit rendabel is.
- Monitoren we de voortgang van de provinciale duurzaamheidsambities op het vlak van beheer en onderhoud van infrastructuur.
- Brengen we klimaatgevoelige infrastructuur in beeld.
- Leveren we onder andere met ecologisch bermbeheer een bijdrage aan instandhouding en verbetering van de biodiversiteit.
Welke maatregelen zien we en welke instrumenten zetten we daarbij in?
Maatregelen Assetmanagement (beheer infrastructuur):
- We werken het Strategisch Asset Management Plan en de Assetplannen bij. Deze documenten zijn onderdeel van het gecertificeerde assetmanagementsysteem en worden periodiek bijgewerkt.
- In 2024 voeren we planmatig onderhoud uit aan diverse (vaar)wegen en (beweegbare) kunstwerken. Het betreft onder andere werk aan de:
- Wegen: N214a/b (Molenlanden), N215b/c (Goeree-Overflakkee), N223 (Midden-Delfland), N231c (Nieuwkoop), N462a (Nieuwkoop), N468a (Midden-Delfland). Daarnaast verrichten de regio-aannemers asfalteringswerk aan de deklaag van een groot aantal wegen, verspreid over de provincie. Het gaat vaak om kleine delen tussen 2 kruisingen.
- Vaarwegen: vervanging van de oevers trajecten 6 (Heimanswetering, Woudwetering en Oude Wetering), 8 (Oude Rijn), vernieuwen bebording en bewegwijzering langs de vaarwegen.
- Beweegbare kunstwerken: traject 1 (Delftse Schie): Kruithuisbrug, traject 10 (Merwedekanaal): Bolgerijensebrug, Rijksstraatwegbrug, Haarbrug.
- Vaste kunstwerken: diverse kunstwerken verspreid over de provincie, inclusief de vervanging van pompen en gemalen.
- Als het financieel en ruimtelijk mogelijk is, combineren we de onderhoudswerkzaamheden met functionele verbeteringen op het gebied van doorstroming en omgevingskwaliteit. Ook onderzoeken we altijd of we veiligheid verhogende maatregelen kunnen uitvoeren. De functionele verbeteringen vallen onder Beleidsprestatie 2.1.5.
- We voeren studies uit en bereiden (vaar)weg- en kunstwerkenprojecten voor die we vanaf 2025 uitvoeren.
- In 2024 leveren we een tactisch plan op voor asset informatiemanagement en nemen we de eisenbibliotheek in gebruik waarin we handboeken met technische eisen aan (het bouwen/onderhouden van) assets digitaal beheren en delen.
- We werken het beplantingsplan en het beheerplan faunavoorzieningen bij. Met het beplantingsplan dragen we blijvend bij aan een veilig, vitaal en klimaatbestendig bomenbestand, meer biodiversiteit en een betere weerbaarheid tegen ziekten en plagen.
- In 2024 stellen we de Corbulotunnel open voor de weggebruiker. De al eerder gestarte OTO (opleiden, trainen en oefenen), om gereed te staan voor de openstelling en overdracht van contractmanagement van projectorganisatie naar beheerders, ronden we af.
Maatregelen Brugbediening, incident- en verkeersmanagement:
- We gaan door met de digitalisering binnen het mobiliteitsdomein, en sluiten zo veel mogelijk aan bij Europese en landelijke ontwikkelingen via het NDW (Nationaal Dataportaal Wegverkeersgegevens), LVMB (Landelijke VerkeersManagement Beraad) en de Landelijke Data Top 15 / Regionale Datateams
- Met de gemeenten Den Haag en Rotterdam werken we aan de implementatie van de nieuwe software voor het netwerkmanagementsysteem. Onze IC-Desk gebruikt dit systeem voor de aansturing van de verkeerssystemen zoals de Dynamische Route Informatiepanelen (DRIP's), rijstrooksignalering en verkeersregelinstallaties (VRI’s).
- In 2024 besteden we het beheer en onderhoudscontract voor verkeerssystemen aan. Hierin bundelen we zowel het beheer en onderhoud als de vervanging in 1 geïntegreerd contract. Dit betreft onder andere verkeersregelinstallaties en openbare verlichting.
- In 2024 besluiten we of de bezetting van de bediencentrales alleen uit vaste medewerkers kan bestaan en de lokale bruggen en spoorbruggen alleen in het vaarseizoen door uitzendkrachten kunnen worden bediend. Hiermee verwachten we dat we meer personeel kunnen werven en dat we het knelpunt van onvoldoende beschikbaarheid van inhuurkrachten ondervangen.
- In 2024 voeren we het risico-gestuurde cybersecurity managementsysteem in. De vastgestelde Network and Information Security directive, of NIS2-richtlijn, vervangt na 2024 een eerdere richtlijn en ziet nu toe op meer sectoren, waaronder provinciale overheden.
Maatregelen Juridisch beheer:
- In 2024 evalueren we de huidige overeenkomsten met de roeiverenigingen in het kader van de veiligheid op de vaarwegen en maken we met alle betrokkenen nieuwe afspraken over het verbeteren van de veiligheid van roeiers op de provinciale vaarwegen.
- In 2024 evalueren we de inzet van de buitengewone opsporingsambtenaren op de wegen. Zij zijn dan 2 jaar operationeel. Daarnaast stellen we in 2024 een nalevingsstrategie vast die de uitvoering van toezicht en handhaving op wegen en vaarwegen transparant maakt en de uniformiteit in optreden waarborgt;
- Ruimtelijke ontwikkelingen, waaronder de aanleg van nieuw e infrastructuur , kunnen de huidige functie van provinciale wegen in het netwerk veranderen. Ook in 2024 voeren we overleg met medeoverheden om afspraken te maken over de voorwaarden waaronder zij bereid zijn het eigendom, beheer en onderhoud van bepaalde provinciale wegen over te nemen.
Maatregelen Bedrijfsvoeringsmiddelen:
- Voor de uitvoering van de beheertaken zijn voor de medewerkers in de buitendienst faciliteiten nodig zoals steunpunten met werkplekken, opslag voor strooimateriaal en zout, voer- en vaartuigen en ligplaatsen. Om deze faciliteiten op een voldoende niveau te laten functioneren, treffen we in 2024 de volgende maatregelen:
- In 2024 starten we een verkenning naar het vervangen van de huidige patrouillevaartuigen door duurzame vaartuigen.
- we verbouwen een deel van het provinciehuis om tot de nieuwe verkeerscentrale Koningspoort en leggen een glasvezelverbinding aan met de bestaande provinciale glasvezelring. Deze nieuwe centrale vervangt 2 huidige bediencentrales, in Leidschendam en Leiden, de Incident Coördinatie-desk en het Ontwikkel-, Test- en Opleidingscentrum in Gouda;
- In 2024 werken we verder aan een toekomstbestendige vastgoedinvulling die qua faciliteiten en locaties het werk optimaal ondersteunt. Huisvesting die niet meer nodig is om beheerwerkzaamheden uit te voeren , stoten we af.
Maatregelen Duurzaamheid:
- In 2024 blijven we projecten en onderhoudscontracten zo duurzaam mogelijk uitvoeren. We nemen duurzaamheid standaard mee bij de formulering van projectdoelen, het ontwerp en de aanbesteding. We brengen volgens de aanpak Duurzaam GWW in ieder project vooraf de milieu-impact en kansen voor duurzaamheid in beeld.
- Innovaties voeren we uit volgens de opgestelde innovatiestrategie. Zo gaan we innoveren met alternatieven voor de grootste impactmaterialen asfalt, beton en staal. Ook zoeken we naar kansen op gebied van uitstootvrij bouwmaterieel en hoogwaardigere inzet van provinciale reststromen als bermmaaisel en baggerslib. Innovaties zijn met name geschikt om toe te passen in lange termijn-onderhoudscontracten voor de provinciale wegen, groen en vaarwegen.
- Op basis van Life Cycle Costs en Total Cost of Ownership bepalen we welke innovaties en duurzaamheidsmaatregelen haalbaar en betaalbaar zijn binnen het beschikbare beheer- en onderhoudsbudget. Bewezen innovaties en duurzaamheidsmaatregelen schalen we vervolgens op en maken we de nieuwe standaard, door deze te borgen in provinciale eisen en richtlijnen.
- We ontwikkelen een monitoringssysteem om de voortgang van de provinciale ambities te meten, op dezelfde manier als voor de CO2-vermindering.
In Bijlage 3 Wijzigingen Ambitie Bereikbaar Zuid-Holland bij de Kadernota 2025 lichten we de belangrijkste wijzigingen op de exploitatiebudgetten voor openbaar vervoer nader toe.