Inleiding
Wat mag het kosten is opgebouwd in 2 delen:
- Opbouw en verloop lasten
- Raming baten en lasten
‘Wat mag het kosten’ is samengevat in 1 tabel. Provinciale Staten hebben budgetrecht op het niveau beleidsdoel. Daarom zijn de toelichtingen ook geschreven op de bijstellingen per beleidsdoel, binnen een ambitie. De mutaties op beleidsprestaties zijn daarnaast ter informatie vermeld.
Opbouw en verloop lasten
Opbouw en verloop lasten
Opbouw en verloop lasten
(bedragen x € 1 mln)
Toelichting
De grafiek geeft weer hoe de lasten van de ambitie zijn opgebouwd.
- Arbeidskosten: betreft de loonkostenformatie zoals opgenomen onder A in de paragraaf Arbeidscapaciteit
- Kapitaallasten: betreft de kapitaallasten als gevolg van een investering
- Reserves: het saldo van de toevoegingen en onttrekkingen vanuit reserves
- Overige lasten: betreft de lasten niet zijnde de eerste 3
Raming baten en lasten
(bedragen x € 1.000) | Primaire Begroting 2024 | Bijstellingen | Gewijzigde Begroting 2024 | Raming 2025 | Raming | Raming 2027 |
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | ||||||
Beleidsdoel 2-1 Duurzame en veilige bereikbaarheid voor iedereen | ||||||
2-1-1 Stimuleren transitie naar duurzaam, veilig en slim personenvervoer | 9.621 | -841 | 8.780 | 10.911 | 10.601 | 10.047 |
2-1-2 Adequaat en duurzaam aanbod openbaar vervoer | 164.609 | -14.666 | 149.943 | 138.214 | 133.533 | 152.767 |
2-1-3 Duurzaam en efficiënt goederenvervoer | 685 | 1.606 | 2.291 | 3.617 | 3.559 | 4.529 |
2-1-4 Voorbereiding provinciale infrastructuurprojecten en -subsidies (PZI) | 12.958 | 8.178 | 21.136 | 18.555 | 38.123 | 18.324 |
2-1-5 Realisatie provinciale infrastructuurprojecten (PZI) | 1.217 | 28.198 | 29.415 | 36.887 | 38.540 | 40.658 |
2-1-6 Duurzame, stille en nieuwe luchtvaart | 139 | 831 | 970 | 3.589 | 697 | 507 |
Totaal beleidsdoel 2-1 | 189.229 | 23.306 | 212.535 | 211.773 | 225.053 | 226.832 |
Beleidsdoel 2-2 Goedfunctionerende provinciale infrastructuur | ||||||
2-2-1 Beheer en onderhoud op orde en duurzaam | 194.316 | -35.533 | 158.783 | 226.606 | 222.087 | 171.605 |
Totaal beleidsdoel 2-2 | 194.316 | -35.533 | 158.783 | 226.606 | 222.087 | 171.605 |
Totaal Lasten | 383.545 | -12.226 | 371.319 | 438.378 | 447.140 | 398.437 |
Baten | ||||||
Beleidsdoel 2-1 Duurzame en veilige bereikbaarheid voor iedereen | ||||||
2-1-1 Stimuleren transitie naar duurzaam, veilig en slim personenvervoer | 1.403 | 140 | 1.543 | 1.501 | 1.255 | 1.255 |
2-1-2 Adequaat en duurzaam aanbod openbaar vervoer | 7.557 | 1.486 | 9.043 | 9.341 | 6.419 | 20.298 |
2-1-3 Duurzaam en efficiënt goederenvervoer | 100 | 0 | 100 | 0 | 0 | 0 |
2-1-4 Voorbereiding provinciale infrastructuurprojecten en -subsidies (PZI) | 4.937 | 52 | 4.989 | 75 | 320 | 0 |
Totaal beleidsdoel 2-1 | 13.997 | 1.678 | 15.676 | 10.917 | 7.994 | 21.553 |
Beleidsdoel 2-2 Goedfunctionerende provinciale infrastructuur | ||||||
2-2-1 Beheer en onderhoud op orde en duurzaam | 12.694 | 0 | 12.694 | 12.014 | 8.990 | 5.660 |
Totaal beleidsdoel 2-2 | 12.694 | 0 | 12.694 | 12.014 | 8.990 | 5.660 |
Totaal Baten | 26.691 | 1.678 | 28.369 | 22.930 | 16.985 | 27.213 |
Saldo lasten en baten Ambitie 2 | 356.854 | -13.905 | 342.949 | 415.448 | 430.155 | 371.223 |
Toelichting mutaties
Toelichting Lasten
In Bijlage 3 Wijzigingen Ambitie Bereikbaar Zuid-Holland bij de Kadernota 2025 lichten we de belangrijkste wijzigingen op de exploitatiebudgetten voor openbaar vervoer nader toe.
Beleidsdoel 2-1 Duurzame en veilige bereikbaarheid voor iedereen
Exploitatie OV € 28,6 mln (n) | Nieuw besluit |
---|---|
Op verschillende onderdelen zijn de budgetten voor 2024 die onder het product Exploitatie OV vallen verhoogd. Het betreft de volgende onderdelen:
|
Regionale Infrastructuur € 2 mln (v) | Bestaand beleid |
---|---|
Naar verwachting zullen minder subsidieaanvragen worden ontvangen voor regionale infrastructurele projecten. |
€ 150 mln CA: Luchtvaartbeleid € 0 mln (n) | Nieuw besluit |
---|---|
De middelen die we in 2023 voor het Burgermeetnet geraamden, schuiven we door naar 2025 en 2026.
De middelen voor het Burgermeetnet dekken we uit de reserve Mobiliteit. |
Verkeer- en vervoerbeleid € 0,2 mln (n) | Bestaand beleid |
---|---|
Het budget voor de onderzoeksagenda Bereikbaarheid voor 2024 is bij de Najaarsnota 2023 verlaagd op basis van de verwachte uitgaven. Dit ging naar de reserve bereikbaarheid. Inmiddels is duidelijk dat we meer gaan uitgeven aan samenwerking en studies voor goederenvervoer, fietsbeleid en verkeersveiligheid. daarom draaien we een deel van de verlaging terug. Dekking uit de reserve Bereikbaarheid. |
Bereikbaar Zuid-Holland € 0,2 mln (n) | Bestaand beleid |
---|---|
Het budget voor Bereikbaar Zuid-Holland indexeren we structureel in 2024 met € 0,2 mln en in 2025 met € 0,1 mln. Dekking indexering uit de daarvoor bestemde reservering in de stelpost prijscompensatie (Overzicht Algemene middelen). |
Projecten derden € 1,8 mln (n) | Bestaand beleid |
---|---|
De bijstellingen betreffen subsidies voor:
Dekking uit de reserve Bereikbaarheid. |
Personenvervoer € 0,4 mln (v) | Bestaand beleid |
---|---|
Het subsidiebudget voor gedragsbeïnvloeding wordt op basis van de huidige inzichten met € 0,4 mln verlaagd. |
Regionale en provinciale spoorinfrastructuur € 3 mln (v) | Bestaand beleid |
---|---|
De verwachte provinciale bijdragen voor Regionale en provinciale spoorinfrastructuur worden op basis van geactualiseerde inzichten met € 3 mln verlaagd. Zie ook de baten. De bijdrage uit de gereserveerde BDU-middelen komt te vervallen. |
Fietspaden € 5,4 mln (n) | Bestaand beleid |
---|---|
Er is voor het planmatig beheer en onderhoud behoefte aan investeringsmiddelen. Om daarin te kunnen voorzien wordt in het PZI 2025-2039 voor € 57,6 mln aan investeringsprojecten omgezet in exploitatieprojecten. De reserve Mobiliteit dekt de lasten hiervan. De vrijkomende investeringsmiddelen voegen we toe aan het investeringskrediet voor beheer en onderhoud. Het deel voor 2024 betreft meerdere fietspaden en bedraagt € 5,4 mln. Dekking uit de reserve Mobiliteit. |
Projecten initiatieffase € 1 mln (v) | Bestaand beleid |
---|---|
Voor projecten in de initiatieffase wordt naar verwachting € 1 mln minder uitgegeven. De middelen storten we in de reserve Bereikbaarheid. |
Overige wijzigingen € 0,2 mln (n) | Bestaand beleid |
---|---|
|
Apparaatslasten € 1,8 (v) | Bestaand beleid |
---|---|
Zie voor toelichting paragraaf Arbeidscapaciteit. |
Kapitaallasten € 5 mln (v) | Bestaand beleid |
---|---|
Door verschuiving van de investeringen in de tijd wijzigen ook de afschrijvingen en de rentelasten. Dekking ten laste van het begrotingssaldo. |
Beleidsdoel 2-2 Goed functionerende provinciale infrastructuur
Verkoop terrein Steekterweg € 0,3 mln (v) | Bestaand beleid |
---|---|
De in 2024 geplande verkoop van de grond langs de Steekterweg vond in 2023 plaats. De boekwaarde van dit perceel op de balans schreven we met de verkoop versneld af. Dit vervalt hierdoor in 2024. |
Overdrachten € 0,4 mln (v) | Bestaand beleid |
---|---|
De overdracht van een fietspad verschuift naar 2025. Deze overdracht gaat ten laste van de reserve Bereikbaarheid. |
Onderhoudsprogramma € 31,7 mln (v) | Bestaand beleid |
---|---|
Het meerjarig onderhoudsprogramma stellen we jaarlijks bij, dat gebeurt normaliter in de Najaarsnota. Vooruitlopend hierop stellen we nu bij voorjaarsnota al bij. Het gaat om projecten waarvan de uitgaven niet volledig in 2024 vallen, maar deels ook in 2025 en 2026 (voortschrijdend inzicht). De bijstelling kent verschillende oorzaken. Het onderhoud voeren we later uit omdat bijvoorbeeld voorbereidingstijd langer . Daarnaast worden projecten later opgestart doordat gezien de technische staat van het asfalt planmatig onderhoud kan worden uitgesteld. Dit uitstel is nooit afstel. Dekking ten gunste van de egalisatiereserve Beheer en Onderhoud. |
Overige wijzigingen € 0 mln (v) | Bestaand beleid |
---|---|
|
Apparaatslasten € 0,3 mln (v) | Bestaand beleid |
---|---|
Zie voor toelichting paragraaf Arbeidscapaciteit. |
Kapitaallasten € 2,8 mln (v) | Bestaand beleid |
---|---|
Door verschuiving van de investeringen in de tijd wijzigen ook de afschrijvingen en de rentelasten. Dekking ten laste van het begrotingssaldo. |
Toelichting baten
Beleidsdoel 2-1 Duurzame en veilige bereikbaarheid voor iedereen
Exploitatie OV € 4,5 mln (v) | Bestaand beleid |
---|---|
Op een aantal onderdelen zijn de budgetten voor 2024 die onder het product Exploitatie OV vallen verhoogd. Het betreft hier de volgende onderdelen:
|
Regionale en provinciale spoorinfrastructuur € 3 mln (n) | Bestaand beleid |
---|---|
De verwachte provinciale bijdragen voor Regionale en provinciale spoorinfrastructuur worden op basis van geactualiseerde inzichten met € 3 mln verlaagd. Zie ook de lasten. |
Bereikbaarheid algemeen € 0,1 mln (v) | Bestaand beleid |
---|---|
Voor de uitvoering van de Regionale Aanpak Laadinfrastructuur 2.0 wordt via de Provincie Zeeland een bijdrage ontvangen uit de Rijksbijdrage voor de dekking van kosten die de Provincie Zuid-Holland specifiek zelfstandig maakt in het kader van deze regionale samenwerking € 0,1 mln. |
Overige wijzigingen € 0,1 mln (v) | Bestaand beleid |
---|---|
Overige wijzigingen van ondergeschikt belang € 0,1 mln (v). |