Inleiding
Wat mag het kosten is opgebouwd in 2 delen:
- Opbouw en verloop lasten
- Raming baten en lasten
‘Wat mag het kosten’ is samengevat in 1 tabel. Provinciale Staten hebben budgetrecht op het niveau beleidsdoel. Daarom zijn de toelichtingen ook geschreven op de bijstellingen per beleidsdoel, binnen een ambitie. De mutaties op beleidsprestaties zijn daarnaast ter informatie vermeld.
Opbouw en verloop lasten
Opbouw en verloop lasten
Opbouw en verloop lasten
(bedragen x € 1 mln)
Toelichting
De grafiek geeft weer hoe de lasten van de ambitie zijn opgebouwd.
- Arbeidskosten: betreft de loonkostenformatie zoals opgenomen onder A in de paragraaf Arbeidscapaciteit
- Kapitaallasten: betreft de kapitaallasten als gevolg van een investering
- Reserves: het saldo van de toevoegingen en onttrekkingen vanuit reserves
- Overige lasten: betreft de lasten niet zijnde de eerste 3
Raming baten en lasten
(bedragen x € 1.000) | Primaire Begroting 2024 | Bijstellingen | Gewijzigde Begroting 2024 | Raming 2025 | Raming | Raming 2027 |
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | ||||||
Beleidsdoel 4-1 Toekomstbestendig economisch vestigingsklimaat | ||||||
4-1-1 Innovatie economie | 32.989 | -2.916 | 30.073 | 24.607 | 22.250 | 12.000 |
4-1-2 Transitie van de tuinbouwketen | 2.639 | -72 | 2.566 | 947 | 922 | 905 |
4-1-3 Transitie van het havenindustrieel complex | 1.850 | 498 | 2.348 | 2.291 | 677 | 663 |
4-1-4 Digitale economie | 1.281 | 254 | 1.535 | 1.516 | 1.511 | 1.494 |
4-1-5 Circulair Zuid-Holland | 4.187 | -438 | 3.749 | 3.151 | 2.653 | 2.613 |
4-1-6 Toekomstbestendige ruimte voor ondernemen | 8.170 | -34 | 8.137 | 8.270 | 7.574 | 7.028 |
4-1-7 Human capital | 2.522 | -497 | 2.025 | 2.287 | 2.078 | 1.336 |
Totaal beleidsdoel 4-1 | 53.639 | -3.207 | 50.432 | 43.070 | 37.667 | 26.038 |
Beleidsdoel 4-2 Erfgoed en Cultuur | ||||||
4-2-1 Erfgoed beschermen in de omgeving | 294 | 608 | 902 | 848 | 843 | 824 |
4-2-2 Rijksmonumenten en historische molens in goede staat | 11.161 | -32 | 11.128 | 11.485 | 10.594 | 9.437 |
4-2-3 Provinciale erfgoedlijnen zichtbaar en beleefbaar | 6.714 | -1.352 | 5.361 | 4.942 | 4.598 | 4.572 |
4-2-4 Archeologie beschermen en zichtbaar | 990 | 519 | 1.509 | 1.484 | 1.478 | 1.455 |
4-2-5 Cultuurparticipatie en bibliotheken | 8.811 | 268 | 9.079 | 8.931 | 8.926 | 8.907 |
Totaal beleidsdoel 4-2 | 27.970 | 10 | 27.980 | 27.690 | 26.438 | 25.195 |
Totaal Lasten | 81.609 | -3.197 | 78.412 | 70.759 | 64.105 | 51.234 |
Baten | ||||||
Beleidsdoel 4-1 Toekomstbestendig economisch vestigingsklimaat | ||||||
4-1-1 Innovatie economie | 5.438 | 2.080 | 7.518 | 3.066 | 1.919 | 0 |
4-1-3 Transitie van het havenindustrieel complex | 100 | 0 | 100 | 0 | 0 | 0 |
Totaal beleidsdoel 4-1 | 5.538 | 2.080 | 7.618 | 3.066 | 1.919 | 0 |
Beleidsdoel 4-2 Erfgoed en Cultuur | ||||||
4-2-2 Rijksmonumenten en historische molens in goede staat | 14 | 0 | 14 | 9 | 0 | 0 |
4-2-5 Cultuurparticipatie en bibliotheken | 88 | 0 | 88 | 88 | 88 | 88 |
Totaal beleidsdoel 4-2 | 102 | 0 | 102 | 97 | 88 | 88 |
Totaal Baten | 5.640 | 2.080 | 7.720 | 3.163 | 2.007 | 88 |
Saldo lasten en baten Ambitie 4 | 75.969 | -5.277 | 70.693 | 67.596 | 62.098 | 51.146 |
Toelichting mutaties
Toelichting Lasten
Beleidsdoel 4-1 Toekomstbestendig economisch vestigingsklimaat
Beklemming Jaarrekening 2023: Diverse beklemmingen EZ € 2 mln (n) | Bestaand beleid |
---|---|
In de besluitvorming over de Jaarstukken 2023 zijn de beklemmingen vastgesteld. Bij dit beleidsdoel betreft het een totaalbedrag van € 2 mln. In 2023 was sprake van lagere uitgaven van diverse budgetten als gevolg van fasering naar 2024. In de Jaarrekening 2023 zijn deze middelen daarom beklemd, zodat ze beschikbaar blijven voor het betreffende doel. Nu worden zij in de Voorjaarsnota 2024 aan de budgetten 2024 toegevoegd. Het betreft:
Dekking ten laste van het begrotingssaldo. |
Cofinanciering EFRO Interreg € 1,6 mln (v) | Bestaand beleid |
---|---|
Voor de provinciale cofinanciering van Europese EFRO projecten was een openstelling in 2023 verwacht, waarbij de lasten zouden doorlopen naar 2024. Openstelling zal echter pas in 2024 gebeuren. De lastnemingen vinden daarom later in de tijd plaats. Het lastenverlagend effect in 2024 is € 1,6 mln. Huidige schatting is dat lastnemingen doorlopen tot en met 2027. Fasering via de bestemmingsreserve Versterking economie. |
Aerospace € 0,4 mln (v) | Bestaand beleid |
---|---|
De ontwikkeling van het Basecampgebouw op het Aerospaceterrein in Noordwijk heeft opnieuw vertraging opgelopen. Het begrote budget 2024 van de provincie voor dit gebouw, ter grootte van € 0,4 mln, wordt zolang terug gestort in de reserve Versterking economie. Zodra helderheid is over de bouw en de jaren waarin uitvoering zal plaatsvinden, wordt het totale bedrag (€ 2,8 mln) opnieuw ter begroting gebracht. Dekking ten gunste van de reserve Versterking economie. |
Campusregeling € 0,5 mln (v) | Bestaand beleid |
---|---|
De subsidieregeling voor Campus-organisaties in de regio wordt in 2024 opengesteld. De spreiding van de gesubsidieerde activiteiten en daarmee ook de spreiding van de lasten wordt aangepast aan de actuele verwachtingen. Lasten zullen derhalve later in de tijd worden gerealiseerd dan eerder geschat. Een deel van de verleningen betreft de Aerospace sector. Dekking ten gunste van het begrotingssaldo. |
RNIZ subsidie € 0,5 mln (n) en € 0,5 mln (v) per saldo nihil | Bestaand beleid |
---|---|
De subsidieverleningen voor de RNIZ-regeling vanuit de openstelling 2023 hebben inmiddels plaatsgevonden, omdat de werkelijke faseringen 2024 boven de schattingen uitkomen, leidt dit tot extra lasten in het jaar 2024 (€ 0,6 mln). Tevens wordt nu de fasering van lasten verwerkt van toekomstige openstellingen (2025 en verder) voor € -0,1 mln. |
Startup in Residence € 0,5 mln (n) | Bestaand beleid |
---|---|
Voor het Startup in Residence Intergov programma 2024 waren zowel de baten van derde partijen als de lasten nog niet in het budget verwerkt. Het betreft een bijdrage van derden van € 0,5 mln. | |
MKB/MIT € 1,4 mln (n) | Bestaand beleid |
Bij Voorjaarsnota is zekerheid verkregen over de rijksbijdrage van € 6,1 mln voor de MIT-regeling van 2024. De ter beschikking gestelde middelen zijn verwerkt in het budget, evenals de extra lasten die hiermee kunnen worden gedekt. Het effect in 2024 is € 2,3 mln. In zowel 2025 als 2026 is het effect € 1,9 mln. Daarnaast vindt een neerwaartse aanpassing van het budget 2024 plaats met € 0,9 mln, dit vanwege noodzakelijke lastneming in 2023 van R&D subsidies. Dekking en fasering verloopt via de OVP en de reserve MIT. |
Fieldlab subsidies € 1 mln (v) | Bestaand beleid |
---|---|
De subsidieopenstelling voor Fieldlab partijen in de regio wordt pas later in deze collegeperiode verwacht. De middelen blijven beschikbaar, maar worden pas vanaf 2026 naar verwachting gerealiseerd. Dekking ten gunste van de reserve Versterking economie. |
Human Capital fasering € 1,1 mln (v) | Bestaand beleid |
---|---|
Voor de subsidieregeling Human Capital is op basis van nieuwe en bestaande deelakkoorden met partijen de financiële prognose bijgesteld. Enkele deelakkoorden kosten meer uitwerkingstijd dan eerder was ingeschat. Subsidieverleningen en bijbehorende uitvoeringsperioden worden nu later in de tijd gebudgetteerd. Effect is een doorschuif van € 1,1 mln van het jaar 2024 naar 2025 (€ 0,5 mln) en 2026 (€ 0,6 mln). Dekking via de reserve Versterking economie en (beperkt) via begrotingssaldo. |
Overig € 0,7 mln (v) | Bestaand beleid |
---|---|
Samengevat betreft het de volgende onderwerpen:
|
Apparaatslasten € 1,5 mln (v) | Bestaand beleid |
---|---|
Zie voor toelichting paragraaf Arbeidscapaciteit. |
Kapitaallasten € 0,2 mln (v) |
---|
Door verschuiving van de investeringen in de tijd wijzigen ook de afschrijvingen en de rentelasten. |
Beleidsdoel 4-2 Erfgoed Cultuur en toerisme
Beklemming Jaarrekening 2023: subsidies Cultuur € 1,1 mln (n), € 0,4 mln (n) (2025) en € 0,2 mln (n) (2026) | Bestaand beleid |
---|---|
In 2023 is voor € 1,4 mln minder uitgegeven aan subsidies voor restauratie rijksmonumenten dan verwacht. Dit wordt grotendeels veroorzaakt door fasering van uitvoeringsprojecten. Grote restauratieprojecten kennen een langere uitvoeringstermijn waardoor lasten (€ 1,4 mln.) zijn verschoven naar 2024, 2025 en 2026. In de Jaarrekening 2023 zijn deze middelen beklemd, zodat ze beschikbaar blijven voor het betreffende doel. Het gaat daarbij om de subsidies voor de projecten Het grote Kantoor Delft, Walsumhoeve, Zellinghuis, Bomvrij Hospitaal, Maastunnelcomplex, Ketelhuis de Meelfabriek en Weeshuis Schiedam.
Dekking ten laste van het begrotingssaldo. |
Bestuurlijke beklemming Jaarrekening 2023: Nationaal Fonds Restauratie en Kunstgebouw € 0,7 mln (n) | Bestaand beleid |
---|---|
In 2023 zijn middelen voor restauratie van rijksmonumenten en erfgoedlijnen overgebleven. Het voorstel is om bij de Voorjaarsnota 2024 deze middelen in te zetten voor een bedrag van € 0,7 mln voor een extra storting in het Cultuurfonds voor Monumenten van het Nationaal Restauratiefonds (NRF). Deze middelen worden dan door het NRF beschikbaar gesteld in de vorm van laagrentende leningen ten behoeve van de verduurzaming van gemeentelijke monumenten in Zuid-Holland. Het NRF zal de provinciale inleg matchen tot € 1 mln. |
Bijstelling Erfgoedlijnen en Restauratie € 1,5 mln (v) | Bestaand beleid |
---|---|
Op basis van de ontvangen aanvragen met betrekking tot de subsidieregelingen Erfgoedlijnen en Restauratie Rijksmonumenten voor plafondjaar 2024 is de verwachting dat een deel van de uitvoering plaatsvindt in 2025 en 2026. De lasten die in 2024 gaan vallen voor deze subsidies zijn op basis van deze verwachting naar beneden bijgesteld. Een bedrag van € 1,4 mln voor restauratieprojecten wordt doorgeschoven, waarvan € 1 mln naar 2025 en € 0,4 mln naar 2026. Aangezien de ontvangen subsidie aanvragen grotendeels nog moeten worden beoordeeld en beschikt, zal bij Najaarsnota 2024 nogmaals worden beoordeeld of de inschatting van de lasten nog actueel is. Daarnaast is een kleine wijziging op restauratie monumenten naar aanleiding van looptijdwijzigingen van een aantal projecten, waarbij € 0,1 mln doorschuift van 2024 naar 2026. Fasering via de bestemmingsreserve Restauratie en herbestemming. |
Vrijval Restauratieprojecten 2022 € 0,3 mln (v) | Bestaand beleid |
---|---|
Voor twee restauratieprojecten uit 2022 zijn verzoeken voor intrekking ontvangen, met als resultaat een vrijval van € 0,3 mln . Het betreft de projecten Pompgebouw Krimpen aan de Lek (€ 0,1 mln) en Smederijloods (€ 0,2 mln). Vrijval ten gunste van het begrotingssaldo. |
Apparaatslasten € 0,2 mln (v) | Bestaand beleid |
---|---|
Zie voor toelichting paragraaf Arbeidscapaciteit. |
Toelichting baten
Beleidsdoel 4-1 Toekomstbestendig economisch vestigingsklimaat
MKB/MIT € 1,6 mln (v) | Bestaand beleid. |
---|---|
Bij Voorjaarsnota is er zekerheid verkregen met betrekking tot de rijksbijdrage van € 6,1 mln voor de MIT-regeling van 2024. De beschikbaar komende middelen zijn verwerkt in het budget. Voor 2024 is het bruto effect een extra budget in de exploitatie van € 2,4 mln. Inclusief de neerwaartse aanpassing van het budget van € 0,8 mln bedraagt het netto effect € 1,6 mln voordelig. In zowel 2025 als 2026 is het effect € 1,9 mln. Dekking ten gunste van de rijksbijdragen MIT. |
Startup in Residence € 0,5 mln (v) | Bestaand beleid |
---|---|
Voor het Startup in Residence Intergov programma 2024 waren zowel de baten van derde partijen als de lasten nog niet in het budget verwerkt. Het betreft een bijdrage van derden van € 0,5 mln. Dekking ten gunste van bijdragen van derden. |